Toen Wessel gecoacht werd door pianist Mark van Nispen ontstond er zowel muzikaal als persoonlijk een klik. Onlangs maakten de twee hun debuut als liedduo met hun programma Sea Fever. Komend seizoen zullen Mark en Wessel meerdere keren te horen zijn binnen de programmering van Jonge Grote Zangers, het educatietraject van de concertserie Grote Zangers.
Sea Fever
De woest kolkende Rijn, het kabbelende beekje of de eindeloze zee: als hoorbaar symbool van wild verlangen, troost of hang naar avontuur is in dit romantische liedrecital het water de meedogenloos trouwe metgezel van dichters en componisten als Heine, Schumann, Schubert, Shakespeare en Finzi.
Zanger en pianist ontmoeten elkaar als muzikale reisgenoten, in een programma vol onstuimige en verstilde liederen die elkaar als ode aan de liefde, de natuur en het avontuur afwisselen.
Wessel Wirken
De bevlogen bariton Wessel Wirken is een veelzijdig zanger binnen opera-, lied- en oratoriumrepertoire. Als kind zong Wessel voortdurend en stond hij het liefste op het toneel; de adrenaline van het toneel werkte verslavend en leidde hem uiteindelijk naar het conservatorium.
Momenteel studeert Wessel aan de Dutch National Opera Academy (DNOA) met zanglessen bij Henk Neven, bij wie hij recentelijk een Master of Music aan Codarts Rotterdam afrondde. Eerder studeerde hij Muziektheater Klassiek aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg met zanglessen van Harry Ruijl en Sinan Vural en spellessen van o.a. Marc Krone en Brigitte Odett. Deze opleiding omvatte twee hoofdvakken (zowel zang als spel) waardoor hij zich ook als acteur en maker met een sterk theatraal inzicht ontwikkelde. Door de jaren heen volgde hij masterclasses bij o.a. Margreet Honig, Floris Visser, Ed Spanjaard, Elsina Jansen en Monique Wagemakers en in 2020 won hij de derde prijs in zijn regio bij het Prinses Christina Concours.
Wessel was de afgelopen jaren al te zien in verschillende producties van Opera Spanga en Opera op Zak, soleerde in een liedprogramma met het Nederlands Kamerorkest en was te horen op het Grachtenfestival, Festival Via Musica en OffSpring Festival (Nationale Opera). Recente rollen waren Apollo in Apollo e Dafne (Händel) met het Apollo Ensemble, Falke in Die Fledermaus (Strauss) met Domestica Rotterdam en Don Alfonso in Cosí fan tutte (Mozart) in een regie van Sybrand van der Werf. Met regisseur Mirjam Koen en pianist Jan Willem Passchier maakte hij een voorstelling van John Adams’ The Wound Dresser. Daarnaast schreef hij meerdere eigen voorstellingen en maakte hij met pianist Mark van Nispen afgelopen seizoen zijn debuut als liedduo met hun programma Sea Fever. Komend seizoen zullen Mark en Wessel meerdere keren te horen zijn binnen de programmering van Jonge Grote Zangers, het educatietraject van de concertserie Grote Zangers.
Dit seizoen is Wessel bij de DNOA te zien in Singer #7 in Transformations (Susa), Don Parmenione in L’occasione fa il ladro (Rossini), Eumete in Il ritorno d’Ulisse in patria (Monteverdi) en maakt hij zijn debuut in de Kleine Zaal van het Concertgebouw met Brahms’ Liebeslieder-Walzer. Zijn studie wordt ondersteund door een Excellence Scholarship van het Koninklijk Conservatorium Den Haag.
Mark van Nispen
Na zijn studies piano (Jelena Bazova) en orgel (Ad van Sleeuwen) aan het Tilburgse Conservatorium verdiepte Mark van Nispen zich in liedbegeleiding bij Rudolf Jansen en Meinard Kraak. Verdere lessen en masterclasses volgde hij bij o.a. Ed Spanjaard, Ronald Brautigam, Roger Braun en Kathryn Stott.
Als pianist/liedbegeleider speelde hij op o.a. het Grachtenfestival, Liedfestival Vocallis en Radio4, en in zalen als het Amsterdamse Concertgebouw en De Doelen in Rotterdam.
Dit seizoen is hij te horen in liedrecitals met bas-bariton Alexander de Jong, sopraan Maartje Rammeloo en mezzosopraan Merlijn Runia, en in het poëtische solo-programma “Fêtes Galantes” gebaseerd op de gelijknamige dichtbundel van Paul Verlaine.
Als repetitor/coach werkt Mark sinds 2013 bij Opera Spanga, waar hij o.a. meewerkte aan de Verdi-trilogie Macbeth (2016), La Traviata (2017) en Aida (2018). Daarnaast werkt hij freelance bij gezelschappen als Het Groot Omroepkoor, Vocaal Talent Nederland, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Opera Zuid en De Nederlandse Opera (Opera Forward Festival).
In het Franse Saint-Julien-le-Petit (Haute-Vienne) richtte hij onlangs Studio Artigeas op. Een werkplaats voor lied en opera, waar in oktober 2019 in samenwerking met regisseur Corina van Eijk (Opera Spanga), de eerste operaworkshop zal plaatsvinden.
Programma
John Ireland (1879-1962)
Sea Fever (J. Masefield)
Healey Willan (1880-1968)
Songs from the British Isles
-Ae Fond Kiss
-Londonderry Air
-Loch Lomond
Robert Schumann (1810-1856)
Liederkreis, opus 24 (H. Heine)
-Morgens steh’ ich auf und frage
-Es treibt mich hin
-Ich wandelte unter den Bäumen
-Lieb’ Liebchen
-Schöne Wiege meiner Leiden
-Warte, warte wilder Schiffmann
-Berg und Burgen schaun herunter
-Anfangs wollt’ ich fast verzagen
-Mit Myrthen und Rosen
Johannes Brahms (1833-1897)
4 Ballades op. 10 no. 1: ‘Edward’
Gerald Finzi (1901-1956)
Let us Garlands Bring, opus 18 (W. Shakespeare)
-Come away, come away death
-Who is Sylvia?
-Fear no more the heat o’ the sun
-O Mistress Mine
-It was a lover and his lass