Lunchconcerten

Ella van Poucke, cello

Ella van Poucke, geboren in Amsterdam in 1994, is een van de toonaangevende cellisten van haar generatie.

Geprezen om haar muzikale integriteit, onberispelijke instrumentale vaardigheden en haar optredende aanwezigheid en intensiteit, behoort de 27-jarige Nederlandse cellist tot de top van de huidige generatie cellisten. Ze is de winnaar van de prestigieuze Premio Chigiana 2017, de eerste prijswinnaar van het Internationaal Isang Yun cello concours 2015, grachtenfestival prijs, de Leopoldinum Award 2015, Prix Nicolas Firmenich 2013, Elisabeth Everts Award 2014, Prix Academie Maurice Ravel 2012, Nederlandse Musicus van het Jaar 2012, eerste prijs winnaar van het Prinses Christina Concours 2008 en ontvanger van de speciale prijs in "erkenning voor een uitstekende prestatie op de Grand Prix Emanuel Feuermann 2014.

Nadat ze op 10-jarige leeftijd haar debuut maakte in het Concertgebouw trad ze op in alle grote zalen van Nederland, in vele topzalen in Europa en in de VS en Azië.

Als soliste trad Ella op met het Nederlands Philharmonisch Orkest, HR-Sinfonie Orchester, Brussels Philharmonic, 

Maggio Musicale Fiorentino, Rotterdam Philharmonic Strings, Württembergisches Kammerorchester Heilbronn, Orchestre della Toscana, Noord Nederlands Orkest, Havana Youth Orchestra, Varsovia Chamber Orchestra, Symfonie Orchestra of Vlaanderen Polish Chamber Orchestra, Leopoldinum Chamber Orchestra, Junge Sinfonie Berlin, Hamburger Camerata, Tongyeong Festival Orchestra en werkte samen met kunstenaars als Michael Sanderling en Christoph Eschenbach.

Ella 5a foto Michael CooremanIn november 2012 bracht ze een nieuw celloconcert in première, dat voor haar werd geschreven door de Finse componist Uljas Pulkkis tijdens de Internationale Cello Biënnale in Amsterdam.

In september 2013 ging ze in Duitsland in première op het Kronberg Festival, met leden van het HR-Sinfonie Orchester Frankfurt.

Ella treedt regelmatig op bij Radio en Televisie en trad op voor ARTE TV in Duitsland en Frankrijk. Ze verscheen in het Duitse "Stars von Morgen" gepresenteerd door Rolando Villazon.

Als gepassioneerd kamermusicus trad Ella op met Andras Schiff, Gary Hoffman, Nobuko Imai, Tabea Zimmermann, Christian Tetzlaff, Viviane Hagner, Gidon Kremer, Colin Carr, Pavel Vernikov, Andreas Reiner, Vilde Frang, Simone Lamsma, Christiaan Bor, Philippe Graffin, Prazak kwartet, Schumann quartett en vele anderen.

Sinds vele jaren treedt ze regelmatig op in recital met pianist Jean-Claude vanden Eynden en met haar broer Nicolas van Poucke.

Ze was te gast op tal van internationale festivals zoals Festspiele Mecklenburg Vorpommern, West Cork Chamber Music Festival, Music@Menlo, Krzyzowa Music, Chigiana International Festival, Kaposfest Hungary, Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht, Grachten Festival Amsterdam, Kronberg Festival, Cello Biennale Amsterdam en werd uitgenodigd om deel te nemen aan Verbier Festival Academy in 2009, 2013 en 2014.

Ella 3 foto wouter le Duc1Als Nederlandse 'Rising Star' werd Ella uitgenodigd om in 2013-14 twee Carte Blanche concerten te geven in het Concertgebouw in Amsterdam.

In de zomer van 2017 was ze Artist in Residence bij het Nationaal Jeugd Orkest en in augustus 2018 was Ella Artist in Residence van het Grachtenfestival in Amsterdam.

In 2019 voerde Ella samen met onder andere haar broer Nicolas de complete werken voor cello en piano van Beethoven uit in het Concertgebouw in Amsterdam. In 2018 toerde ze met alle Bachsuites.

Geboren in een familie van muzikanten, begon Ella op zesjarige leeftijd cello te spelen. Ging op 10-jarige leeftijd naar het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en vervolgde later haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Godfried Hoogeveen.

Ze volgde masterclasses en werkte onder andere met Andras Schiff, Miklos Perenyi, Daniel Barenboim, Christoph Eschenbach, Yuri Bashmet, Steven Isserlis, Menahem Pressler, Laurence Lesser, Anner Bijlsma, Bernard Greenhouse, Mischa Maisky en het Emerson Quartet.

Van 2009-2016 studeerde Ella bij professor Frans Helmerson aan de Kronberg Academy Masters in Duitsland.

Van 2016-2019 was ze Artist in Residence aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Brussel, waar ze studeerde bij Gary Hoffman.

Ella speelt op een Maggini-cello uit 1620, vriendelijk uitgeleend door een anonieme weldoener.

https://youtu.be/i1AcijPpcYk

Tevens was Ella onlangs te zien en te horen bij het 5 mei concert op de Amstel in aanwezigheid van  Koning Willem Alexander en Koningin Máxima.

Foto's: Wouter le Duc, Michael Cooreman.

Startdatum 06-juli-2022 12:15
Einddatum 06-juli-2022 13:15
Liguster met Helga Buitelaar

Liguster

Een Gorkumse aangelegenheid en een familiefeestje ineen!! De leden van Liguster zijn niet alleen muzikaal bij elkaar betrokken, allen woonachtig in Gorinchem maar hebben ook nog eens een familieband. Moeder (muziekjuf): Helga Buitelaar zingt samen met dochters: Erin en Dane Blom en haar man Johan van Drunen. Op een zeer gevarieerd instrumentarium (gitaar, kofferset, ukelele, doedelzak, fluit, klarinet, etc) komen allerlei muzikale smaken en sferen aanbod.

20190421 103738 KopieDe meerstemmige loepzuiver gezongen eigen teksten worden afgewisseld met folky covers, polderfado, country punk en kleinkunstliedjes. De teksten getuigen van een liefde voor taal, hang naar historie en weemoed. Ze gaan over de liefde, de dagelijkse beslommeringen, bespiegelingen en ergernissen. De muzikale pareltjes worden lichtvoetig en humorvol toegelicht.

20190421 101515 KopieLiguster heeft in eigen studio “Het Zevende Huis” aan de Knipsteeg een CD opgenomen: “Snoei”. De tweede Cd: “Heg” zal tijdens dit concert worden gepresenteerd. Het is dus dubbel feest!

Helga Buitelaar: zang, fluiten, klarinet, doedelzak, gitaar, kazoo

Erin Blom: ukelele, zang

Dane Blom: akoestische bas, bas ukelele, zang

Johan van Drunen: gitaar, kofferset – percussie, cajon, zang

Facebook      https://www.facebook.com/ligustermuziek/

Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuDyJ7tH42Ty8Y_v84xD9f1AQf0xnWmWI

Site: www.hhmusica.nl

Tijdens de Coronatijd heeft Helga via streaming op internet ons vermaakt met vele liedjes e.d. U kunt haar nu live zien en horen.

Van Harte aanbevolen. 

Startdatum 13-juli-2022 12:15
Einddatum 13-juli-2022 13:15
Trio Strobos-Bercken-End

Karin Strobos kreeg de kans in te vallen in de rol van Octavian in Der Rosenkavalier van R. Strauss bij De Nationale Opera onder de baton van Sir Simon Rattle. Haar succesvolle optreden oogstte lovende kritieken. Zowel het NRC als De Volkskrant spraken van een droomdebuut. De carrière van Karin is vanaf dat moment in een stroomversnelling terechtgekomen.

Van 2014 tot medio 2019 had Karin Strobos een vast contract bij het Aalto-Musiktheater in Essen, Duitsland. Daar vertolkte ze rollen als Cherubino, Charlotte, Suzuki, Zerlina, Idamante, Dorabella, Rosina en Siébel en Amando. In het seizoen 2019-20 zingt Karin aldaar in Der Rosenkavalier (R. Strauss) en in Faust (Gounod).

Van 2009 tot 2011 behoorde Karin tot het vaste ensemble van Opera Zuid, waar ze rollen zong als Octavian, Cherubino, Hänsel, Varvara, Suzuki, Siébel en Boulotte. In mei 2015 kwam ze terug om de titelrol te zingen in Rossini’s La Cenerentola te zingen.

KarinNa haar rol in Der Rosenkavalier keerde Karin terug naar De Nationale Opera in Amsterdam voor de rollen Flora (La Traviata) en Phénice (Armide). In oktober 2018 zong ze Karolka in Janacek’s ‘Jenufa’. In juni 2020 staat ze weer in het Muziektheater voor de Holland Festival-productie van Rusalka (Dvorak).

Bij de Nederlandse Reisopera zong ze Cherubino, Flora, Rosina en Der Komponist (Ariadne auf Naxos). In september en oktober 2019 zong Karin wederom de rol van Rosina in Il barbiere di Siviglia (Rossini). Het was de reprise van de succesvolle voorstelling van de Nederlandse Reisopera uit 2013. 

Karin trad veelvuldig op als soliste bij orkesten, zoals het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, Het Gelders Orkest, het Noord Nederlands Orkest en de philharmonie zuidnederland. In november 2017 was ze wederom soliste bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest voor de concerten ‘Musical meets Opera’ (zie interview De Volkskrant). In 2018-19 zong Karin liederen van Mahler en van Wagner, respectievelijk met het Nederlands Kamerorkest en met het Ciconia Consort.

In december 2019 geeft ze een serie concerten met het Gelders Orkest, waar zij aria’s van Mozart vertolkt en ook het slotdeel uit Mahler’s Vierde Symfonie. 

Willem Jeths schreef speciaal voor Karin twee delen in zijn Eerste Symfonie. Hiermee maakte Karin haar debuut in de Zaterdagmatinee in het Concertgebouw van Amsterdam met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart. Onder leiding van De Waart maakte Karin in 2015 haar debuut bij deFilharmonie van Antwerpen, in Mahler’s Vierde Symfonie.

Kamermuziek maakt Karin veel en graag met haar vaste pianiste Else Sterk, haar vaste trio met Daria van den Bercken en Felicia van den End, met Sax en Stix en met Cello8ctet Amsterdam. In de seizoenen 2017-19 tourde ze door Nederland met ‘Die Schöne Magalone’ van Brahms. Hierin werkt ze samen met pianist Thomas Beijer en acteur Sieger Sloot. 

Karin ontving prijzen als de Grachtenfestivalprijs 2011, het Gouden Viooltje en de Debuut Publieksprijs met Felicia en Daria.

Karin studeerde bij Henny Diemer aan het Utrechts Conservatorium, waar ze in 2009 haar Master met onderscheiding ontving. Ook maakte ze deel uit van het ensemble van Opera Studio Nederland. Daarnaast kreeg zij zanglessen van Brigitte Fassbaender, Iris Dell’Acqua, Gemma Visser en Margreet Honig.

Daria van den Bercken (Utrecht31 augustus 1979) is een Nederlandse pianiste van Russische afkomst. Daria wordt alom geprezen om haar 'muzikale affectie en een onberispelijke virtuositeit' (Gramophone), en wordt beschouwd als 'een model voor musici van de toekomst' (Jury Amsterdamse Kunstprijs).

Daria 3Daria's Händel, Mozart en Scarlatti albums voor SONY Classical lieten de pers schrijven over 'mengeling van vreugde en lichtheid', 'die expressieve vrijheden en poëtische emotionaliteit toestaat'. Haar album met Scarlatti sonates werd genomineerd voor een Edison 2018.

Daria's virale TED Talk werd uitgeroepen tot "Top Pick of 2014" bereikte meer dan een miljoen views en leidde tot de start van de Keys to Music Foundation.

In 2020/2021/2022 trad Daria op samen met het Nederlands Residentie Orkest in Den Haag, Camerata Ireland in Ierland, Gelders Orkest, Szeczin Philharmonisch orkest.  Ze debuteerde eerder met Orchestre Philharmonique de Radio France en Ton Koopman en met het Seoul Philharmonic Orchestra en Stefan Asbury, het Guanajuato Symphony Orchestra en Roberto Beltran-Zavala en met het Noord Nederlands Symfonie Orkest en Arvo Volmer.

Eerdere optredens waren er onder meer met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de dirigenten Yannick Nézet-Séguin, Shi-Yeon Sung en JoAnn Falletta, het Gelders Orkest en Christoph Poppen, het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Jun Märkl en het Zuid Nederlands Philharmonisch Orkest en dirigent Jonathon Heyward.

Als recitaliste maakte Daria recent recital debuten in Barbican Hall en Kings Place in Londen, het New Ross Piano Festival/Wesport Chamber Music/Clandeboye Festivals Ierland, Zipper Hall in Los Angeles, Wonderfeel/Delft Chamber/Oranjewoud Festivals in NL, het Istanbul Music Festival en het Konzerthaus Wenen. Daria heeft veelvuldig optredens gemaakt in het Amsterdamse Concertgebouw.

In 2016 richtte Daria de Stichting Keys to Music op. Deze stichting zoekt een nieuw publiek voor klassieke muziek door middel van artistieke en educatieve projecten. Haar nieuwste project is de Piano Biënnale, een internationaal piano- en muziekfestival in Nederland dat in 2021 haar eerste editie hield ondanks de Covid-epidemie. Het is wereldwijd het eerste pianofestival waarin verschillende kunstvormen samenwerken in unieke producties met de piano als kern.

Daria studeerde aan de Indiana University Jacobs School of Music bij Menahem Pressler en Leonard Hokanson en aan het Conservatorium van Amsterdam bij Mila Baslawskaja en Naum Grubert. Zij won de Dutch Classical Talent Award in 2006 en 2008 en de prestigieuze Amsterdam Art Prize 2012. Daria is een Steinway Artiest.

Felicia van den End begon op 10-jarige leeftijd met dwarsfluiten. Twee jaar later werd ze aangenomen in de Young Talent-klas van het Utrechts Felicia5 foto Hester DooveConservatorium, waar ze studeerde bij Abbie de Quant. In 1997 en 1998 behaalde ze de eerste prijs in het Nationaal Fluitconcours. In 2003 won ze de eerste prijs in de landelijke wedstrijd "Nederlands Jong Muzikaal Talent" en werd ze verkozen tot "Jong Muzikaal Talent van 2002". In 2003 kende de jury van het Prinses Christina Concours haar eerste prijs toe in de Nationale Finale, wat resulteerde in een optreden in Carnegie Hall, New York. Verdere onderscheidingen volgden, waaronder de eerste prijs in de internationale 'Jeunesses Musicales' fluitwedstrijd in Boekarest en de Essent Music Award voor jong talent 2003. In 2009 ontving ze de Nederlandse Elisabeth Everts prijs voor jong talent.

In 2005/2006 studeerde ze aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs in de klas van Pierre-Yves Artaud. Zij behaalde haar bachelordiploma aan het Utrechts Conservatorium in 2007 met de hoogste onderscheiding. In 2011 rondde Felicia haar postgraduaat af bij Jacques Zoon in Genève. Daarnaast heeft ze een master in Latijns-Amerikaanse Studies die ze behaalde aan de Universiteit van Amsterdam (CEDLA).

Als soliste trad ze op met een aantal orkesten, waaronder het Antonio Lucio Kamerorkest, het Noordhollands Philharmonisch Orkest, Camerata Amsterdam, Amsterdam Sinfonietta, het Nederlands Kamerorkest, Kiev Solisten en het Nationaal Jeugd Orkest.

Felicia was fluitist aan de Operaacademie van Zürich van mei 2007 tot oktober 2008. Felicia maakt nu deel uit van het "New European Ensemble" dat zich richt op hedendaagse muziek.

Over het New European Ensemble:

" New European Ensemble is hard op weg een van de meest innovatieve, levendige en veelzijdige ensembles voor nieuwe muziek te worden. Het ensemble heeft in de internationale pers talloze onderscheidingen gekregen voor zijn 'aanstekelijke enthousiasme' (Nutida Musik) en 'uitstekende' (Volkskrant) uitvoeringen."

Samen met pianiste Daria van den Bercken speelde ze in de Serie Jonge Nederlandse Performers van het Concertgebouw op het Gergiev Festival en in het kader van de Debuutreeks gaf ze elf concerten in Nederlands belangrijkste muziekcentra. Voor de Debuutserie won ze de publieksprijs, samen met Daria van den Bercken en zangeres Karin Strobos.

Ook treedt ze regelmatig op in concertzalen in binnen- en buitenland, van de Verenigde Staten tot Japan, Mexico, Zuid-Afrika, het Midden-Oosten, Duitsland en Frankrijk.

Samen met Pepe Garcia heeft Felicia de stichting "Stichting Sonoro" opgericht die kinderen in Mexico ondersteunt met moeilijke sociaal-economische omstandigheden als gevolg van het aanhoudende drugsgerelateerde geweld. De stichting biedt anti-criminaliteitsprogramma's aan door middel van muziek en andere kunstdisciplines. Felicia heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van dergelijke programma's. Haar onderzoek bewijst dat deze programma's bijdragen aan het zelfvertrouwen van kinderen. Investeren in kinderen is investeren in de toekomst!

 

Downloaden Karin Strobos Mp3 Mp4 Viral - Boker Mp3

Startdatum 20-juli-2022 12:15
Einddatum 20-juli-2022 13:15
Duo C Kwadraat

Duo C Kwadraat

Coos Lettink (accordeon) & Caspar Terra (klarinet)

Deze rasmusici op klarinet en accordeon spelen klezmer in de puurste zin des woords: joodse feestmuziek! Maar ook in breedste zin des woords: een stijl die voortdurend in ontwikkeling is én veel ruimte biedt voor muzikale uitstapjes naar aangrenzende genres. Hun streven daarbij: geen imitatie, maar integratie van alle muzikale invloeden die op hun pad komen. Resulterend in een stijl die uitdrukking geeft aan zowel euforische vrolijkheid als duo C speelt Kopieintens verdriet, en zich zodoende leent voor dansen, maar ook voor dromen…

 

Naam en betekenis, De Jiddische benaming klezmer    vindt zijn oorsprong in twee Jiiddische woorden: kley,   werktuig van het Hebreewse kliwerktuig, apparaat) en, zemer (lied, melodie, musiceren). Het woord klezmer (meervoud: klezmorim) werd oorspronkelijk in de Joodse cultuur in Oost-Europa gebruikt als aanduiding voor een muzikant die de instrumentale bruiloftsmuziek speelde. Op de Joodse bruiloften, die meestal meerdere dagen duurden, speelden de klezmorim/klezmermuzikanten naast veel dansmuziek ook rituele muziek voor bij de huwelijksceremonie en luistermuziek voor bij de maaltijd. Tot aan het midden van de jaren 1970 bestond er geen naam voor de stijl. De muzikanten en platenmaatschappijen noemden de stijl simpelweg "Joodse bruiloftsmuziek". Pas vanaf de heropleving van het muziekgenre eind jaren 1970 werd "klezmer" de benaming voor de muziekstijl. Soms wordt ook wel de term "Jiddische muziek" gebruikt.

 

Klezmermuziek vandaag

Klezmer als aanduiding voor het muziekgenre is pas sinds de klezmerrevival vanaf eind jaren zeventig in zwang geraakt, en is tegenwoordig een smeltkroes van stijlen. In de klezmermuziek zijn naast veel Balkaninvoeden (Roemeense, Bulgaarse, Russische, Griekse) ook Oriëntaalse en zigeunerinvloeden terug te vinden. Begin 20e eeuw waren daar ook al het Jiddisch theater en weer later de jazz bij gekomen. In de laatste jaren worden ook modernere invloeden zoals dance en punk gebruikt door sommige groepen. In de volgende fase van de heropleving van klezmer waren er naast elkaar een aantal soorten trends.

Enerzijds is er een levendige benadering van de muziek,

Een andere trend is om terug te gaan naar de roots van de muziek, de Oost-Europese klank van de sjtetls.

Tussen deze twee trends in ligt The Klezmatics. Deze groep is begonnen met het naspelen van nummers van 78 toerenplaten maar is al snel hedendaagse invloeden gaan verwerken. De musici willen de link leggen met muziekstijlen waarmee klezmer verwant is.

KnipselDe hedendaagse traditionele stijl komt vooral uit de historische regio Bessarabië, ongeveer het tegenwoordige Moldavië. Dit komt doordat er vanaf de 16e eeuw in dat gebied een zeer grote religieuze verdraagzaamheid was, wat zich ook in de muziek uitte. Na de Holocaust waren er nauwelijks Joden meer over, maar de plaatselijke bevolking heeft een groot deel van de klezmermuziek in de loop der jaren overgenomen. Zij spelen die bijvoorbeeld ook heel veel op huwelijksfeesten. Deze muziek is dus tegelijk Jiddisch en Moldavisch.

Klezmergroepen brengen tegenwoordig niet meer alleen instrumentale muziek, veel groepen hebben ook een vocalist. Klezmermuziek en Jiddische muziek zijn nauw met elkaar verstrengeld; als er in klezmergroepen wordt gezongen gebeurt dat meestal in het Jiddisch.

In Israël wordt er eigenlijk nauwelijks klezmer gespeeld. Oorzaak is dat bij het stichten van Israël de staat zijn link met het Heilig Land wilde benadrukken en zich niet wilde vereenzelvigen met de Jiddische cultuur, die een link voorstaat met de sjtetls van Oost-Europa. Maar desondanks zijn er in Israël ook een paar groepen die klezmer brengen. Deze groepen zijn meestal van chadissische of orthodoxe oorsprong, zodat het mystieke element van de muziek belangrijker is dan de kwaliteit of de amusementswaarde. In dit genre is Sulam misschien wel de bekendste groep en in hun muziek hoor je ook zeer duidelijk Arabische elementen (om hun aanspraak op Israël te rechtvaardigen). Ook daar is er wel een nieuwe vernieuwende stroming die zich opwerpt als een vredesduif, gaat samenwerken met Palestijnse groepen en zo één identiteit probeert te vinden waar iedereen zich mee kan verzoenen.

Startdatum 27-juli-2022 12:15
Einddatum 27-juli-2022 13:15
Duo Mong

Aliya Iskhakova is een pianiste uit Rusland die de Tataarse natie vertegenwoordigt. Zij werd geboren in een niet-muzikaal gezin, maar toonde al op zeer jonge leeftijd grote belangstelling voor muziek. Op 7-jarige leeftijd begon Aliya pianolessen te nemen aan muziekscholen in Kazan. Vanaf het begin gaf zij blijk van uitstekende muzikale capaciteiten. In 2006 werd Aliya toegelaten tot de muziekschool van Kazan, in de klas van de gerenommeerde lerares Era Sayfullina. Onder leiding van mevrouw Sayfullina wordt Aliya laureate van nationale en internationale wedstrijden in Kazan, Yoshkar-Ola en Sint-Petersburg. Ze ontvangt ook speciale beurzen van de regering van de Republiek Tatarstan als veelbelovend jong talent. In 2010 studeert Aliya cum laude af aan de universiteit en gaat ze naar het staatsconservatorium van Kazan. Hier studeert ze bij de beroemde Russische pianist en professor Evgeniy Mikhaylov, die bekend staat als een specialist in Russische muziek van de 20e eeuw en in het bijzonder van muziek van Alexandr Scriabin. In deze periode begint Aliya op te treden in concerten en festivals. In 2012 en 2014 wint ze internationale pianowedstrijden in Estland en Frankrijk. In 2015 studeert Aliya cum laude af aan het conservatorium van Kazan. Ze werd door de voorzitter van de examencommissie Alexandr Bonduryanski onderscheiden als "een volwassen artieste met een diep begrip van de muziek". Na het afronden van haar studie in Kazan verhuist Aliya naar Nederland. Hier behaalt ze 2 masterdiploma's aan Codarts en Amsterdams conservatorium onder leiding van Bart van de Roer en Naum Grubert.

Aliya Iskhakova

In 2015 wint Aliya de 2e prijs op het Young Pianist Foundation pianoconcours vernoemd naar Youri Egorov. Dit wordt een keerpunt in haar carrière. Ze begint concerten te geven in Nederland, België, Frankrijk en neemt deel aan internationale festivals zoals Storioni kamermuziekfestival, Holland festival, Grachtenfestival en anderen.

Opleiding

2006-2010 Kazan muziek college (Era Sayfullina, Nailya Sharifullina, Alexandra Ilukhina)

2010-2015 Kazan staatsconservatorium (Evgenii Mikhailov, Yuzefina Sokolskaya, Faina Starateleva, Olga Pyatnitskaya)

2015-2017 Codarts Hogeschool voor de Kunsten (Bart van de Roer)

2017-2019 Conservatorium van Amsterdam (Naum Grubert)

Prijzen

2007 Republikeins pianoconcours van Nazib Zhiganov (Rusland) - III prijs

2009 Internationaal piano- en kamermuziekconcours van Maria Yudina (Rusland) - II prijs Allrussisch pianoconcours (Rusland) - I prijs, speciale prijs voor de beste uitvoering van een romantisch stuk

2012 Internationaal muziekconcours "Viva music" (Rusland) - III prijs Internationaal muziekconcours "Baltic stars" (Estland) - I prijs

2014 Internationaal pianoconcours "Alexandr Scriabin" (Frankrijk) - I prijs

2015 Internationaal muziekconcours "Sforzando" (Rusland) - III prijs YPF concours (Nederland) - II prijs

Yulia Gubaydullina werd geboren in Kazan, Rusland. Yulia is half Russisch en half Tataar. Ze heeft een sterke band met deze twee culturen en daarom neemt ze muziek van Russische en Tataarse componisten op in haar repertoire.

yulia GubaydullinaYulia begon al op zevenjarige leeftijd viool te spelen aan de Kazan Special Muziek School met Adilya Ibusheva (1994-2005). In 2005-2010 studeerde ze af aan het Kazan State Conservatorium met eer, waarbij ze studeerde met Vadim Afanasiev. In 2018 verhuisde Yulia naar Nederland, waar ze haar opleiding voortzette. In 2020 behaalde zij haar masterdiploma aan het Utrechts Conservatorium (HKU) bij Hebe Mensinga.

Yulia begon haar professionele carrière in 2009 in het orkest van Tatar State Academic Opera en Ballet Theater. Als lid van het orkest nam ze deel aan diverse internationale tournees en festivals. Hierbij heeft ze waardevolle ervaring opgedaan waaronder het samenwerken met andere muzikanten en dirigenten als Renat Salavatov, Michail Pletnev, Marco Boemi en vele anderen. In Nederland speelde Yulia in het Orkest van het Oosten en het Geldres Orkest.

In 2018 creëerde Yulia samen met Aliya Iskhakova een kamermuziekgroep "Duo Mong". Duo Mong introduceert Tataarse cultuur en promoot de prachtige muziek van Tataarse componisten. Naast Tataarse muziek heeft Duo Mong een breed repertoire aan muziek van zowel Europese en Russische componisten.

Naast het uitvoeren geeft Yulia ook vioolles, aan mensen van alle leeftijden en niveaus. Haar ervaring omvat het werken in het conservatorium van Kazan op de afdeling kamermuziek in 2012-2018, een stage in De Utrechtse Muziekschool en prive les.

Startdatum 03-aug-2022 12:15
Einddatum 03-aug-2022 12:15